BARC
De BARC is het grootste object van het Oorlogsmuseum Overloon. Hij is 7 meter hoog, 8 meter breed, 28 meter lang en weegt 80 ton.
Het is een amfibievoertuig, dat in de buik van een groot schip over de oceaan gevaren werd, om een paar kilometer van de kust via een uitvaarklep te water gelaten werd en zelfstandig het strand op kon rijden. Zo konden bijvoorbeeld twee kleine tanks of 200 zwaarbepakte militairen vervoerd worden.
Het was het enige landingsvaartuig dat zonder problemen door brekende brandingsgolven kon varen.
Hoewel de eerste BARC al in 1952 geproduceerd werd, gebruikte het Amerikaanse leger ze pas in 1967 voor het eerst onder oorlogsomstandigheden in Vietnam (Zuidoost-Azië). Tijdens een bevoorradingsexpeditie van het Zuid-Vietnamese leger in juli 1968 waren ze 24 uur per dag in actie.
Het was een hele happening om de BARC uit het oude Marshall Museum in Zwijndrecht naar Overloon te brengen. Die operatie hield twee dagen lang de Nederlandse pers in haar ban.
Eerst werden de loeizware wielen gedemonteerd. Daarna ging hij op een grote ponton over de Maas naar de haven van Maashees, tien kilometer van Overloon. De tocht werd vervolgd met een grote dieplader, die de BARC tot vlak bij Overloon bracht. Daarvoor moesten alle verkeersborden, lantaarnpalen en andere obstakels tijdelijk verwijderd worden en de snelweg A73 een uur lang afgesloten worden.
Bij Overloon werden de wielen er weer onder geschroefd, want de BARC moest de laatste anderhalve kilometer op eigen kracht (met een beetje hulp van een shovel) dwars door de akkers en het bos naar het Oorlogsmuseum Overloon rijden.
Hier heeft hij hopelijk zijn laatste rustplaats gevonden.
Er zijn ongeveer 50-60 BARC’s geproduceerd.
De BARC was officieel ontworpen om vrachten tot 60 ton te vervoeren, maar in de praktijk nam hij wel eens 130 ton mee.
Het was duidelijk geen voertuig dat grote afstanden moest afleggen. De chauffeur had op land vanuit zijn cabine geen zicht op wat zich voor de BARC afspeelde en moest navigeren op basis van handsignalen van iemand op de boeg van het gevaarte.
In Vietnam gingen zeker drie BARC’s verloren doordat ze in het strandzand vastgezogen werden. Met geen bulldozer of kraanhelikopter kregen ze de dingen meer los.
De BARC in het Oorlogsmuseum Overloon deed dienst bij Boskalis om pijpleidingen in zee te leggen.